Úzkorozchodky

17E



Foto: Vítězslav Křížek, 13.7.2018

Trolejová lokomotiva typového označení 17E patří do kategorie tzv. odklizových lokomotiv, je tedy určena pro odvoz vytěženého materiálu na místo dalšího zpracování. Výroba započala v podniku Závody V. I. Lenina Plzeň (později Škoda) v roce 1957 a trvala zde do roku 1962. Od roku 1963 výrobu převzaly Strojárské a Metalurgické Závody Dubnica nad Váhom a výroba zde pokračovala do roku 1967, kdy byla ukončena. Konstrukce vychází z odklizových lokomotiv na normální rozchod, které již byly v Plzni vyráběny. Typ 17E měl nahradit parní lokomotivy na rozsáhlých železničních systémech o rozchodu 900 mm.

Lokomotiva je velmi robustní vzhledem k těžkému provozu pro který je určena. Pojezd je tvořen dvěma dvounápravovými pozvozky. Čtyři stejnosměrné trakční motory (v každém podvozku dva) pohánějí přes nápravové převodovky všechny nápravy. Lokomotiva je vybavena šesti sběrači, dva hlavní jsou nad strojovnami a čtyři boční uchycené po dvou na obou bocích. Z výroby byly lokomotivy vybaveny dvojčlenným řízením.

V Československu byly lokomotivy provozovány zejména v uhelných dolech na tratích o rozchodu 900 mm. Několik lokomotiv bylo dodáno Mangano-kyzovým závodům pro provoz na drážce v okolí Chvaletic.

V letech 1966 a 1967 bylo vyrobeno dvanáct lokomotiv typu K2E odvozených od typu 17E, které byly dodány do Gruzie na rozchod 912 mm. Odlišovaly se vyšší budkou a nebyly vybaveny bočními sběrači.

Výrobce - ŠKODA Plzeň
- Strojárské a Metalurgické Závody Dubnica nad Váhom
Doba výroby 1957 - 1967
Maximální výkon 520 kW
Napěťová soustava 1500 V ss
Maximální rychlost 45 km/h
Hmotnost 64 t
Délka přes spřáhla 13910 mm
Šířka 2550 mm (bez bočních sběračů)
Výška 2790 mm (po střechu budky)
Rozvor 2050 + 5650 + 2050 mm
Min. R oblouku 60 m
2007-2019 Úzkorozchodky
Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, Function Icon Set, LIGHTBOX, SLIMBOX
„Nedostane-li žena koho chce, běda tomu, koho dostane.“ Mark Twain