Úzkorozchodky

BND30



Provedení s jednou kabinou

BND30 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro důlní provoz. Výroba byla zahájena v roce 1951 v podniku ČKD v Martině. Později byla výroba předána do Radotína, poté do Lučence a nakonec do Hliníku nad Hronom. V roce 1975 byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 1670 lokomotiv přičemž velké množství bylo exportováno.

Lokomotiva BND30 je osazena motorem Škoda 3 S 110 CO o výkonu 30 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou. Převodovka pohání jedním válečkovým řetězem zadní nápravu a druhým řetězem přední nápravu. Konstrukční provedení lokomotivy umožňuje její provoz v prostředí s nebezpečím výbuchu. Byla vyráběna s jednou nebo s dvěma kabinami.

V roce 1958 bylo na požadavek Strojexportu vyrobeno 30 kusů lokomotiv BND30 bez protivýbušného zařízení. Díky tomu mohl být výkon motoru nastaven na maximálních 45 koní. Lokomotivy byly označeny BND30P či BND45 a byly dodány do povrchových dolů v zahraničí (Kuba, Egypt, Argentina).


Výrobce - ČKD, závod Martin
- Stavostroj Praha, závod Radotín
- Stavoloko Radotín, závod Radotín
- ČKD Praha, závod Radotín
- Turčianské Strojárne Martin, závod Lučenec
- Turčianské Strojárne Martin, závod Hliník nad Hronom
Doba výroby 1951 - 1975
Počet náprav 2
Motor Škoda 3 S 110 CO; 3 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený
Výkon 30 hp / 22,3 kW
Přenos výkonu Mechanický
Počet převodových stupňů 3
Rychlost 0 - 4,4 - 8,4 - 14 km/h
Hmotnost ve službě 6,8 t
Rozchod 430 - 520 / 520 - 620 mm
Délka přes spřáhla - 3775 mm (jedna kabina)
- 4440 mm (dvě kabiny)
Šířka - 830 mm (rozchod 430 - 520 mm)
- 900 mm (rozchod 520 - 620 mm)
Výška 1480 mm
Rozvor 1000 mm
Minimální poloměr oblouku 10 m


Provedení se dvěma kabinami
2007-2020 Úzkorozchodky
Fotografie a kresby jsou duševním vlastnictvím jejich autorů a jejich šíření a použití je možné jen se souhlasem autora.

Thanks: www.icondrawer.com, Multiflex32, Tango Icon Library, Function Icon Set, LIGHTBOX, SLIMBOX