BNE25 je dvounápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Své uplatnění našla na stavbách, v lomech, železárnách a podobně. Výroba typu BNE25 probíhala od roku 1950 v podniku Stavostroj v Radotíně. Navázala tak na výrobu lokomotiv typu G25, které byly v Radotíně vyráběny před rokem 1950. V roce 1952 byla výroba typu BNE25 ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 180 lokomotiv (včetně lokomotiv Ferrovia G25, které byly vyrobeny v letech 1946 - 1950).
Lokomotiva BNE25 je osazena motorem Slávia 2 ST 115 o výkonu 27 koňských sil. Motor je spojen s generátorem, který vyrábí stejnosměrný elektrický proud. Ten je přiveden do kontroléru a následně do trakčního elektromotoru umístěného uvnitř rámu na zadním konci lokomotivy. Motor pak pomocí řetězu pohání zadní nápravu a ta je řetězem spojena s přední nápravou. Budka lokomotivy je vyrobena tak, aby bylo možné jednoduše demontovat její vrchní část.
V prosinci roku 1951 byly vyrobeny dvě lokomotivy BNE25 určené na normální rozchod, které byly dodány do železáren v Třinci a do Kovohutí Istebné.
Výrobce | Stavostroj Praha, závod Radotín |
---|---|
Doba výroby | 1950 - 1952 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Slávia 2 ST 115 (DR 27); 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 27 hp / 20,1 kW |
Přenos výkonu | Elektrický |
Rychlost | 0 - 16 km/h |
Hmotnost ve službě | 4,2 t |
Rozchod | 600 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 3440 mm |
Šířka | 1300 mm |
Výška | 2300 mm |
Rozvor | 840 mm |
Minimální poloměr oblouku | 8 m |