BN30 je dvounápravová motorová lokomotiva s mechanickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Své uplatnění našla v cihelnách, lomech na lesních železnicích a podobně. Výroba byla zahájena v roce 1947 v podniku Stavostroj ve Vysočanech. V roce 1956 byla výroba ukončena. Celkem bylo vyrobeno 783 lokomotiv z nichž necelá polovina byla exportována. Typ BN30 konstrukčně vychází z lokomotivy MD2 od výrobce Orenstein & Koppel. Je však použit motor Škoda z domácí produkce. Lokomotiva dostala tovární označení MD2Š.
Lokomotiva BN30 je osazena motorem Škoda 2 S 110 o výkonu 30 koňských sil. Ten je spojen s mechanickou třírychlostní převodovkou. Převodovka pohání pomocí dvou válečkových řetězů zadní nápravu a ta je jedním řetězem spojena s přední nápravou.
Výrobce |
- Stavostroj Praha, závod Vysočany - Stavoloko Radotín, závod Vysočany |
---|---|
Doba výroby | 1947 - 1956 |
Počet náprav | 2 |
Motor | Škoda 2 S 110; 2 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený |
Výkon | 30 hp / 22,3 kW |
Přenos výkonu | Mechanický |
Počet převodových stupňů | 3 |
Rychlost | 0 - 6 - 12 - 18 km/h |
Hmotnost | 5,6 t |
Rozchod | 500 - 600 / 600 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 2930 mm |
Šířka |
- 1100 mm (rozchod 500 - 600 mm) - 1200 mm (rozchod 600 - 760 mm) |
Výška | 2050 mm |
Rozvor | 845 mm |
Minimální poloměr oblouku | 7 m |