BNE50 je dvounápravová motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu určená pro povrchový provoz. Své uplatnění našla na stavbách, v lomech, železárnách a podobně. Výroba typu BNE50 probíhala od roku 1950 v podniku Stavostroj v Radotíně. Navázala tak na výrobu lokomotiv typu G40, které byly v Radotíně vyráběny před rokem 1950. V roce 1954 byla výroba typu BNE50 ukončena. Celkem bylo vyrobeno asi 319 lokomotiv.
Lokomotiva BNE50 je osazena motorem o výkonu 45 koňských sil. Jedná se buď o vodou chlazený tříválec Škoda 3 S 110 nebo vzduchem chlazený tříválec Tatra T 114. Motor je spojen s generátorem, který vyrábí stejnosměrný elektrický proud. Ten je přiveden do kontroléru a následně do dvou trakčních elektromotorů umístěných uvnitř rámu. Každý z elektromotorů pak přes řetězy pohání jednu nápravu. Budka lokomotivy je vyrobena tak, aby bylo možné jednoduše demontovat její vrchní část.
V roce 1952 bylo vyrobeno 11 lokomotiv BNE50 určených na normální rozchod.
Výrobce |
- Stavostroj Praha, závod Radotín - Stavoloko Radotín, závod Radotín |
---|---|
Doba výroby | 1950 - 1954 |
Počet náprav | 2 |
Motor |
- Škoda 3 S 110; 3 válce; Vznětový; Kapalinou chlazený - Tatra T 114; 3 válce; Vznětový; Vzduchem chlazený |
Výkon | 45 hp / 33,5 kW |
Přenos výkonu | Elektrický |
Rychlost | 0 - 18 km/h |
Hmotnost | 9 t |
Rozchod | 600 - 760 mm |
Délka přes spřáhla | 4410 mm |
Šířka | 1350 mm |
Výška |
- 2460 mm (se stříškou) - 1700 mm (bez stříšky) |
Rozvor | 1500 mm |
Minimální poloměr oblouku | 12 m |